תאורה נכונה למטבח

0
2863
תאורה נכונה למטבח

בחירת התאורה למטבח הנה חלק חשוב ובלתי נפרד מתהליך עיצוב המטבח שלכם שכולל בחירת שיש, ארונות מטבח ולפעמים גם פינת אוכל. בכתבה להלן תמצאו טיפים לבחירת תאורת מטבחים.

תאורה נכונה למטבח אינה בהכרח קשורה באופי הגופים שיבחרו. שכן זוהי שאלה של טעם, צבע וסגנון. תאורה למטבח עוסקת בהרכב ומיקום גופי התאורה באופן שיתאים לשלל המצבים והצרכים, החל צרכים משימתיים, כגון חיתוך סלט קצוץ דק, ועד צרכים הקשורים באווירה רגועה, נינוחה ואף עמומה.

מורכבות, כלל ראשון בהתקנת תאורה נכונה למטבח:

מורכבות הינה הכלל ראשון והחשוב מכל בתאורת מטבחים. כולנו זוכרים את המטבחים הישנים של ההורים, הסבים והסבתות, בהן נתלתה נורה אחת ממרכז התקרה או גוף תאורה רב נורות, המספקות למטבח תאורה אחידה בכל חלקיו. תאורה כזו אינה מאפשרת ניצול מקסימלי של החדר, מאחר ולעיתים רבות מוצללים דווקא חלקים בהם האור הכרחי, כגון משטח העבודה או השיש. תופעה נפוצה בהסתמכות על תאורת תקרה היא הסתרת האור על ידי גופו או ראשו של המבשל.

התאמת תאורה נכונה למטבח, כגון ספוטים הממוקמים לאורך השיש או מעל הכיריים, תאפשר תאורה מקסימלית על משטח העבודה מבלי לעייף את העיניים. כך ניתן לשלב בישול נוח עם ישיבה אינטימית ונעימה במטבח באור עמום. גופי תאורה נוספים שניתן לשלב לנוחות המשתמש הינם פנסים פנימיים או ריצפתיים, הממוקמים בין המדפים בארונות פתוחים, או בתוך ארונות עם דלת זכוכית. פנסים אלו הופכים את ארונות המטבח לחדרי אחסון נגיש קטנים ונוחים ואף משדרגים את מראה הארונות. לתאורה פנימית בארונות ממליצים כיום להשתמש בתאורת לד, שאינה מייצרת חום וגם חסכונית באנרגיה.

חסכוניות:

בהתהליך של עיצוב ירוק למטבח , לבחירת התאורה יש תפקיד חשוב ביותר. חשוב להרחיב בעניין החשיבה החסכונית. לא די בהתקנת תאורה נכונה למטבח, יש גם צורך בתפעולה ומימונה. מאחר ומטבח הינו חדר שמיש לאורך כל שעות היממה ובני הבית נוהגים לשהות בו שעות רבות, אי אפשר להקל ראש בהוצאות החשמל. הנחת תשתית נכונה לתאורה מורכבת במטבח, תקטין בהמשך את הוצאות ההתקנה וגם את הוצאות השימוש. מספר מפסקים המופקדים על חלקים שונים, יאפשר שליטה בתאורה בהתאם לצורך. גם בחירת נורות איכותיות וחסכוניות תסייע.

משאבים רבים מושקעים בהתקנת תאורה נכונה למטבח, לא כדאי לחסוך דווקא בזמן בחירת הנורות עצמן. בחירת נורות איכותיות וחסכוניות תקטין את מספר ההחלפות וכן תצמצם את חשבון החשמל. תאורת לד, כמוזכר, הינה תאורה חסכונית הנפוצה כיום בתאורת מטבחים.

עיצוב:

מעבר לפרקטיקה, יש לחשוב על החזות. כלל בסיסי בתאורה מלאכותית הוא השאיפה ליצור תאורה הדומה לאור יום. לפיכך עדיף לבחור בתאורה חמה וצהבהבה ולהימנע מתאורה קרה כגון פלורסנטים. התקנת תאורה נכונה למטבח תסייע גם בחלוקת החלל לאזורים שונים באופן הרצוי. לפיכך עדיף שלא להתקין את גוף התאורה הראשי במרכז התקרה, כי אם מעל שולחן האוכל – כך ניתן לייצר מעין חדר בתוך חדר. התקנת מנגנון ויסות המאפשר עמעום קל, עשוי לחזק עיצוב שכזה. יש הנוהגים לגוון את התאורה בעזרת נורות בגוונים שונים, צהבהב, כתמתם או ירקרק, במטבחים לבנים בעיקר עשויה תאורה כזו להיות אפקטיבית, מאזנת ונעימה לעין, משום שהיא מצמצמת את בוהק המטבח הלבן. אך עם זאת חשוב להדגיש, כי כל הגזמה בגיוון או בעוצמות צבע הנורה עשויה לייצר אי שקט. תאורה נכונה למטבח אין עניינה בתוספות מיותרות, כל תוספת חייבת להיות מדויקת לשימוש ולאווירה, על מנת לא להכביד על השוהים בחדר.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here