תחל שנה וחידושיה: מגמות החדשנות במטבח עולות מדרגה

0
462
קרדיט: סטודיו קופרבוש

סקר שנערך בארה"ב מצא כי 3 מכל 4 אנשים משתמשים במטבח יותר מכל חדר בביתם, לכן זה לא מפתיע שהקפיצה הטכנולוגית שראינו בשנה האחרונה, ניכרת גם במטבח: כיצד הכיריים מתחילות לדמות יותר ויותר לתנורים? איך זה קשור לפרארי ולמבורגיני? מה השינוי החשוב שעברו קולטי האדים? ואיך זה קשור לנתונים של ארגון הבריאות? כשראש השנה בפתח, זה בדיוק הזמן לבדוק: מה היה לנו השנה?

התנורים למדו לעשות הכול

אם פעם תנור יועד לאפייה ותו לא, התנורים החכמים מכילים סט רחב של יכולות בישול, שמייתרות כלים אחרים במטבח: כך למשל תנור ה-AirFry – מכיל לצד פונקציות הבישול המוכרות, פונקציית בישול נוספת של טיגון באמצעות אוויר חם, ממש כמו בסירי הטיגון. דוגמה נוספת לתפקוד הרב תכליתי של התנורים החדשים הוא ה-SteamOven שמחליף את סיר האידוי ומאפשר להתאים את טמפרטורת האדים בין 30 ל- 100 מעלות צלזיוס.
בנוסף, הדור החדש של התנורים מייתר את השימוש בטאבון ובגריל, ומאפשר גם למי שאין לו חצר לבשל ארוחות ברמת מסעדה. כך למשל, ה- Maestro Pizza Oven מגיע ל340º ומאפשר אפיית פיצה כמו בטאבון, ה- Steak Masterמסוגל להגיע עד לטמפרטורה גבוהה במיוחד של – 700 מעלות ומאפשר לצלות בשר ברמה של מסעדה גם בתנור הביתי וה- EliteGril (המגיע ל-230 מעלות צלסזיוס) מציג תכניות בישול עבור סטייקים לצד תכניות נוספות עבור דגים, המבורגרים, נקניקיות וטוסטים.
כמו כן, העלייה בפופלאריות של הבישול הביתי הביאה את היצרניות לפתח תנורים שמנגישים את הבישול גם עבור בשלנים פחות מנוסים, וממקסמים את המקצועיות עבור הבשלנים המנוסים יותר. כך למשל, חלק מהתנורים מאפשרים לבשלים לבחור מתוך מאגר פונקציות שף ותכניות בישול אוטומטיות. הבשלן בוחר את התכנית המותאמת למנה (דגים, ירקות, בשר, עוגה וכו'), מזין את משקל המנה ומידת העשייה הרצויה- והתנור מתאים אוטומטית את הטמפרטורה הנדרשת ומתזמן את ההכנסה וההוצאה של המנה עם התראות בכל אחד מן הזמנים.

הכיריים סופגות השפעות מהתנורים כמעט בכל אספקט

אחד מהחידושים הבולטים בתחום הכיריים, הוא המעבר של פונקציות הבישול האוטומטיות מתחום התנורים, לכיריים. חלק מהכיריים אינדוקציה החדשות מציגות אפשרות להתאמת בישול לפי סוג המנה. בין התוכניות הייעודיות לבישול מדויק :טיגון שטוח (º190) או טיגון עמוק (º180), צליית בשרים (º200), המסה (º48) וכו'.

חידושים נוספים שמוצגים כחלק ממגמת הפיכתן של הכיריים לחכמות יותר הם: פונקציית ה- Keep Warm לשמירת המנות חמות עד להגשה, Simmer להרתחה מהירה וטכנולוגיית Flex Induction המתאימה את כותר העמדה לגודל הסיר או מחבת הבישול, ומאפשרות לבשל כלי בכל גודל על כל אחת מן העמדות בכיריים.
כמו כן, בכדי להפוך את השליטה בעוצמת החום לנוחה יותר, בחלק מהכיריים קיימת מערכת Slide cooking המאפשרת בישול על אש גבוהה בחלק הקדמי של הכיריים, בינונית במרכז ושמירה על חום המנה בשורת הכיריים האחורית.
השפעה נוספת שהכיריים מקבלות מהתנורים הוא בכל מה שנוגע לאיחוד מכשירים וחיסכון מקום במטבח. הכיריים החדשות מאפשרות לבשלן שילוב של מגוון אפשרויות: גז לצד אינדוקציה, פלנצ'ה לצד ווק, עמדת טאפן-יקי וכו'. כך הצרכן משלב את כל טכנלוגיות הבישול במשטח הבסיסי וללא צורך ברכישת עזרי בישול נוספים שתופסים מקום על השיש או בארון.
השראה נוספת שהכיריים לקחו מהתנורים, היא בעיצוב. אם בעבר, אזור הכיריים נשאר החלק המוזנח ביותר במטבח- כזה שלא הציג יותר מידי אפשרויות בחירה או עיצוב. כעת מציגים מותגי חשמל עיצובים שמגדירים מחדש את אזור הכיריים ומתכתבים עם הסגנון העיצובי של שאר המוצרים במטבח, החל מכיריים בעיצוב כפרי, דרך כיריים "חלת דבש" בהן כל עמדה היא משושה נוסף בכוורת ועד לכיריים שעוצבו על ידי סטודיו העיצוב של למבורגיני ופרארי.

סינון האוויר עלה מדרגה

זה אמנם עלול להשמע מפתיע, אך זיהום אוויר קיים גם בסביבה הביתית. למעשה, על פי נתונים של ארגון הבריאות העולמי זיהום אוויר פנימי גורם למקרי מוות רבים בשנה.
באופן טבעי, המטבח הוא מקור מרכזי לזיהום אוויר ביתי עקב פעולות בישול, המשחררות עשן וגזים מזיקים, בעיקר מכיריים גז, כאשר אוורור מוגבל יכול להחמיר זאת. כמו כן גם סביבה לחה מעודדת צמיחה של חיידקים, ותורמת לזיהום. לכן יש צורך באמצעים מקלים כגון שיפור אוורור, שימוש במוצרים ומכשירים בטוחים יותר ושליטה בלחות. בתוך כך גם גם תחום הקולטים ומסנני האוויר לא נשאר מאחור.
כך למשל, מציגה סדרת קולטי אדים חדשה מציגה מנגנון פנימי חכם המייעל את עבודת הסינון, המתבצעת ב- 4 שלבים:
1. המסנן ממיר O3 (גז רעיל) והופך אותו ל2O (חמצן) ונפטר מחלקיקי הריח.
2. ליבה חיצונית של המסנן יוצרת חלקיקים שעוברים דרך אוויר הבישול.
3. מסנן אלקטרונים קולט ומשמיד זיהום ושמן.
4. מסנן פחמן שמטהר את האוויר ומסיר כל שארית של זיהום.

חידוש נוסף בתחום סינון האוויר, הוא הקולט החכם. מדובר בקולט שנדלק אוטומטית כאשר מתחילים לבשל ומווסת את עוצמת סינון האוויר בהתאם לעוצמת הבישול. פונקציית הFresh Air – של הקולט מרעננת את האוויר במשך כל שעות היממה במחזור של 10 דקות סינון ו-50 דקות הפסקה.
מגמה נוספת בתחום הקולטים, היא חיבור הקולט לכיריים כפס יניקה שטוח כך קליטת האדים היא ישירה. משמעות הדבר היא שחלקיקי השומן מפונים לקולט בדרך הקצרה ביותר מה שמונע את התפשטות אדי הבישול במטבח.
חידוש נוסף בתחום הוא קולטים הכוללים יניקת אדים בטכנולוגיית RIM– חריץ קטן מוצג בגוף הקולט ומייצר לחץ גבוה לשאיבת אוויר טובה ומהירה יותר. הודות למהירות והיעילות של הקולטים, האוויר לא יכול להתרחק מאזור הבישול, כך שאפשר לבשל ללא ריחות ואדים.

התייעלות באסקפט הכי "מבאס" של בישול- הניקיון

אם תערכו סקר ותשאלו את הבשלנים מה הדבר שהם לא אוהבים בבישול, כנראה שאצל מרביתם התשובה תהיה זהה- הניקיון. בתוך כך, יצרניות מכשירי החשמל למטבח מציגות פיתוחים שמפשטים את מלאכת הניקיון, בשני מישורים:

מכשירים המשמשים לבישול

מדובר במכשירים שהתכלית הראשית שלהם היא בישול, כמו תנורים למשל. מכשירים אלה כוללים פונקציות ופיתוחים שהופכים את הניקוי לאחר השימוש לקל יותר. כך למשל, חלק מהתנורים מכילים ממיר חדשני ÖKOTHERM® CATALYTIC CONVERTER שמונע את אדי השמן ואת סימני הלכלוך שנשארים בתנור לאחר אפייה. מערכת האוורור של התנור דוחפת את האוויר המזוהם לממיר שהופך את החומרים הלא רצויים למים ופחמן, מה שמבטיח שתנור והמטבח יישארו נקיים יותר לאורך זמן.

מכשירים המשמשים לניקיון

מדובר במכשירים שאינם משמשים לבישול אלא נטו לניקיון, כאשר הדוגמה הקלאסית ביותר כשמדובר במטבח, היא כמובן המדיח. הויכוח בנוגע למדיחים כבר הוכרע לפני כמה שנים, והוכח מעל לכל ספק כי שטיפה במדיח היא חסכונית יותר משטיפת כלים ידנית, היכולת של המדיחים להתייעל ולחסוך יותר מים ואנרגיה, משתפרת משנה לשנה. בין המגמות הבולטות:
יותר יעילות בניקיון: מערכת ה SmartSensor-מזהה באמצעות חיישנים את רמת הלכלוך של כלי המטבח ומגדירה את הפרמטרים לשטיפה בהתאם. טכנולוגיית IonClean עושה שימוש ביונים שליליים לשמירה לקטילת חיידקים ולנטרול ריחות. כמו כן, תכנית ה- Hygiene program מבצעת סטריליזציה של הכלים ומחסלת חיידקים ואלרגנים באמצעות "מכת חום" שנמשכת זמן קצר בלבד, וללא סכנה לשחרור חומרים לא רצויים מכלי הפלסטיק.
יותר יעילות ביבוש: מערכות ה- PremiumDryבשילוב מנוע הייבוש – Inverter Motor מאפשרות ייבוש מקסימלי במינימום צריכה. בסוף כל הפעלה, המדיח נפתח אוטומטית להשלמת ייבוש הכלים.

קרדיט: TEKA Studio
קרדיט: טקה סטודיו
קרדיט: טקה סטודיו
קרדיט: סטודיו קופרבוש

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here