עיצוב אי / בר למטבח

1
7288
עיצוב אי / בר למטבח

במטבחים רבים כיום, תוכלו למצוא בר שנמצא ממש באמצע או מקביל לאחד הקירות. הבר מהווה מעין משטח עבודה, שעליו אפשר להכין את האוכל ואפשר גם להפוך אותו לפינת אוכל קטנה. בכתבה להלן ריכזנו עבורבם טיפים לעיצוב בר למטבח.

בכדי שיהיה ניתן להוסיף אי למטבח, עליו להיות בנוי בעיצוב צורה של האות A או האות U האנגליות. אי מטבח, משטח עבודה שמהווה תוספת באמצע, יכול להשתלב בצורה אופטימאלית במטבחים מסוג זה בעוד מטבחים בעיצוב אחר קשה יותר לשלב אי. בבניה של אי חשוב להתחשב בקונספט האדריכלי של משולש העבודה במטבח – רעיון המבוסס על העובדה כי המוצרים החשובים ביותר חייבים להיות בהישג יד – כיריים, מקרר וכיור. בכדי ליצור מצב בו הכל בהישג יד, קומפקטיות היא מן ההכרח. בהתאמה לתשתית נכונה שלושתם יכולים להיות חלק מהאי.

גבולות

בתכנון של אי חייבים לקחת בחשבון דלתות של ארונות. כל הארונות חייבים להיפתח חופשי ועל כן יש צורך במספיק מקום. המידות האופטימאליות הם 120 על 120 ומינימאליות 60 על 60. גובה סטנדרטי שי אי הוא 90 ס"מ, אולם כדאי להתאים לשאר המטבח – אפשר להנמיך ולהגביה אותו גם בהתאם לנוחות אישית. בבניה של אי גדול יש לקחת בחשבון גם תנועה – ככל שהאי והמטבח גדולים יותר כך תצטרכו לנוע יותר אולם כך גם יהיה לכם יותר מקום לנוע בו. צורתו של האי במטבח גדול, יכולה להיות מעוין או מלבן ולא רק ריבוע אשר הוא הצורה הסטנדארטית כמו גם החסכונית ביותר ועל כן מאפשרת ניצול מרבי של המרחב. זכרו – האי לא רק משפיע על עיצוב החלל אלא גם מוסיף מקום אחסון ומשטח עבודה. כמו כן המרחב מתחת לאי מאפשר לכם להוסיף מקום נחוץ למרחב האחסון במטבח.

שקעים

חשוב להכין את החיבורים המתאימים לשקעים למוצרי החשמל כמו גם את החיבורים למים, ביוב וגז במידת הצורך. בכל מטבח יש את החיבורים הללו מפוזרים בקירות חלל המטבח. כאשר מדובר באי מותאם למטבח בתהליכי בנייה – כדאי לתכנן מראש את השקעים כך שיתאימו בדיוק לאי, אולם כאשר מדובר במטבח בנוי כדאי להתאים את האי לשקעים. ניתן להאריך חיבורים ולשנות שקעים אולם מדובר בעבודה לא קלה. כאשר מנסים ליצור משולש עבודה חשוב מאוד לחשוב על התאמת תשתית מתאימה – גז, חשמל ומים, לקונספט זה. את התשתית כדאי לבנות ולחבר לפני שמרכיבים אפילו את הבלטות, אולם אופציה זאת אפשרית רק כאשר מדובר בבתים חדשים בבניה. כאשר מדובר בהרכבת אי במטבח קיים, תכנון נכון בעזרת אנשי מקצוע יכול לחסוך לכם כמות ניכרת של עבודה – מעצב פנים יחד עם אינסטלאטור יכולים להרכיב לכם תוכנית עבודה שתצמצם את הצורך בעקירת בלטות ככל האפשר, אולם דעו כי זה הוא תהליך הכרחי למי שרוצה שבאי יהיה כיור, תנור וכיריים.

משטח עבודה

האי ברובו משמש כתוספת למשטח העבודה הקיים במטבח. כאשר בונים את האי חשוב מאוד להתחשב לא רק בגודל אלא גם בחומרים שישמשו בצורה הטובה ביותר למשטח עבודה. משטחי ברזל מיוחדים מאוד אולם לא עמידים בפני בלאי מים ושריטות. משטחי אבן קיסר, פיתוח ישראלי, עמידים מאוד אך לרוב מעוצבים בצורה סטנדרטית. ספקטרום הצבעים לא נרחב במיוחד והעיצוב הוא לרוב חד גווני. טווח המחירים של האי משתנה בעיקר על בסיס חומר משטח העבודה. חשוב לדעת כי אבן קיסר יקרה יותר מאבן מקומית, משטחי פירלוב יקרים יותר מנירוסטה ומשטחים אקריליים חדשים ומעוצבים בייחוד רב גווני הם האופציה היקרה ביותר. לפני שאתם בוחרים משטח כדאי לשקול את היתרונות והחסרונות של כל חומר מהחומרים המוצעים כיום בשוק, כמו גם את השילוב העיצובי שלו עם משטח העבודה הקיים במטבח. השאלות החשובות ביותר לשאול את עצמכם ואת בעל המקצוע ממנו אתם רוכשים את האי – מה טיב עמידתו בלחות ומים? כמה קל או קשה לנקות אותו – האם הוא רגיש לכתמים וקיימים בשוק חומרי ניקוי זולים שישמשו לפעולה? אילו חומרים חדשים לשוק ומיוחדים אך גם לא נוסו על ידי רבים? וכמובן מה המחיר?

משטח חימום

אי יכול להיות מלווה במוצרי חשמל שונים שמשמשים לאחסון ובישול אולם הוא גם יכול לכלול בתוכו אופציות אלה. ניתן לכלול באי משטח חימום – מעין פלטה חשמלית אשר יכולה לשמש לא רק לחימום אוכל אלא גם שמירה על חום של אוכל מוכן. כמו כן אפשר להתקין משטחי חימום חיצוניים – גריל ותנור. בצורה כזאת ניתן להוסיף לא רק שכלול למטבח אלא גם שדרוג של אופציות הבישול. גריל פתוח לרוב אינו חלק ממטבח סטנדרטי אולם ניתן להתקין אותו באי ובכך להוסיף אופציות של הכנת בשר "על האש" בתוך הבית. מי שמרכיב תנור, גריל או כיריים במשטח יכול להתקין קולט אדים מעל לאי. בשונה מקולטי אדים שמחוברים לקיר, קולטי אדים מעל אי נתלים ישירות מהתקרה – אופציה נוחה מאוד. כמו כן קיימים היום בשוק עיצובים מיוחדים לקולטי אדים מסוג זה והם יכולים להוסיף לדקור במטבח.

פינת ישיבה

מי שאוהב לאכול במטבח יכול להשתמש באי כפינת ישיבה, ניידת או נייחת. במידה והאי משמש רק כפינת ישיבה ניתן להתאים את המשטח לכך. משטחי עץ ודמוי עץ מאוד שימושיים לכך. למי שבוחר בעיצוב במטבח בסגנון כפרי או פרובינציאלי, משטחי עבודה מעץ מהווים את הפתרון העיצובי המושלם. גם משטחי בוצר בלוק מאוד נוחים ויפים – מדובר במשטחי עץ מסיבים המשמשים כמשטח עבודה למטבח ויכולים לשמש בקלות ונוחות גם לפינות ישיבה. היתרון הגדול שלהם הוא בכך כי שניגוד למשטחי עץ ניתן גם לעבוד עליהם והם פחות רגישים ללחות וחום. אי נייד יכול לשמש כמובן גם כפינת ישיבה ניידת, מאוד נוח למי שנוטה לארח הרבה אנשים לעיתים קרובות בביתו או לאכול במקומות שאינם המטבח.

כיור

ישנה תמיד ההתלבטות האם להתקין כיור באי העבודה. הפלוס הגדול בכך הוא עוד נקודת מים במטבח אולם בכדי שנקודת מים זאת תהיה תפקודית היא דורשת תשתית מסובכת למי. מי שמרוצה ממרחב הכיור הקיים במטבח ואין רואה צורך אמיתי בכיור נוסף יכול לוותר על הפריווילגיה, אולם מי שלא יכול להסתפק בכיור הקיים במטבח יכול לנצל את האי לטובת הרחבת הכיור. כיורים כפולים לדוגמא ניתן לחלק בין שתי נקודות המים. אופציה מאוד נוחה במיוחד למשפחות מרובות ילדים. מי שמקפיד על כשרות ושומר על ההפרדה בין בשר וחלב – האופציה של שני כיורים מופרדים נוחה עוד יותר מהאופציה של כיור כפול המשמשת לרוב שומרי כשרות במטבח.

אחסון

מתחת למשטח העבודה של האי ניתן להרכיב מקומות אחסון. את מקומות האחסון ניתן למלא במוצרי חשמל דוגמת תנור או מקרר יין – כך שלא יתפסו מקום במרחבים אחרים במטבח. כמו כן מוצרים טכנולוגים משוכללים אשר לא נדרשים בשימוש מיידי ועל כן במשטח העבודה הסטנדרטי אין להם מקום יכולים להיות מאוחסנים בארונות האי או להיות ממוקמים על משטחו של האי (אופציה נוחה מאוד למרבים להשתמש בבלנדרים ומיקסרים). כמו כן מי ששומר על כלי הפסח נפרדים ומעוניין לדאוג כי לא יבואו במגע עם כלים אחרים יכול להקצות את מקומות האחסון מתחת לאי למטרה זאת בדיוק.

מי שלא מעוניין בהרכבת תשתית למוצרי חשמל אלא רק בהוספת אפשרויות אחסון יכול להסתפק בארונות. ניתן להתקין ארונות בעיצוב אשר יאפשר לכם לאחסן את כל המוצרים והכלים בהם השימוש הוא על בסיס לא קבוע. הארונות יכולים להתארך עד לרצפה באי נייד או להיות קצרים יותר בכדי לא להשתפשף בה באי נייח. יש כמובן להתחשב באופן הפתיחה של הארונות – כך לדוגמא דלתות הזזה הם פתרון נוח למי שאין לו מקום לפתוח קדימה והצידה דלתות. כדאי שעיצוב הארונות באי יתאים את עיצוב שאר ארונות במטבח בכדי שהמטבח יראה אחיד. כאשר האי נבנה בנפרד , דרך טובה ליצור איזון היא ידיות תואמות – כך ניתן לבחור אי בצבע שלא תואם בדיוק את הארונות (שכן עיצוב מסוים לא בהכרח קיים בכל מקום) ועל ידי התאמת ידיות ניתן ליצור אשליה של בנייה אחידה. כמובן, שצריך לשריין מקום מספיק גדול ונוח לכלים שבהם משתמשים על בסיס יומיומי – כוסות, צלחות, סכינים, מזלגות, סכו"ם, ובמידה שאתם מפרידים בין בשר לחלב, אז צריך לחשוב על זה גם כאשר מתכננים את ארונות האחסון. בדרך-כלל כלים אלו מאחסנים בארונות מטבח רגילים ולא באי של המטבח אך ניתן לאחסן גם בשטחי האחסון של האי של המטבח.

ניידות

אנשים נוטים לחשוב על האי כמשטח קבוע אולם אין בהכרח כך הדבר. גם שולחן נייד או עגלה על גלגלים יכולה להוות אי. אופציה של הזזה מתאימה במיוחד למטבחים קטנים. השוני הוא רק בתשתיות הפנים של האי. איים נייחים יכולים להשתלב עם תנור וכיור בעוד ניידים לא יכולים. אולם הם עדיין יכולים לשמש למשטחי עבודה בתלוי במשטח העליון שלהם וכמקום אחסון לכלים לא שבירים. אי נייד מאפשר שימוש לא רק במטבח אלא גם בחדרים אחרים. כך לדוגמא ניתן להעמיד עליו מאכלים ולשנע אותם לחדר אורחים או למרפסת לטובת ארוחה. האי יכול בצורה שכזאת להפוך בקלות מאי מטבח לבופה.

עיצוב

את עיצוב האי חשוב להתאים לשאר העיצוב בחלל בכדי שלמרות היותו אי נפרד הוא יראה חלק מכלל החדר. ניתן לעשות זאת לא רק על ידי תיאום ידיות בין ארונות אלא גם על ידי התאמת צבעי מכשירי החשמל השונים וניסיון ליצור אחידות בין כל צבעי משטחי העבודה. כאשר אתם לא מצליחים להתאים לגמרי בין האי לשאר החלל, ניתן להיעזר בטריקים קטנים אשר יכולים ליצור אחידות – לקשט את כל המרחב באופן אחיד בעזרת כלים דקורטיביים לדוגמא, יכול ליצור אחידות בחלל לא אחיד. חשוב לזכור כי לא רק העיצוב של האי עצמו חשוב אלא גם הדקורציה מסביב לו. אלמנט עיצובי ייחודי לאי הוא התקנה של מבנה דקורטיבי עילי. ממש כמו שניתן לראות בסרטים הוליוודים במטבחים בהם מעל האי יש סירים וכלי מטבח דקורטיביים אשר מוסיפים הרבה לעיצוב החלל – גם אם לא בהכרח שימושיים – אתם יכולים לעצב את החלל מעל האי. אופציה זאת אפשרית כמובן אם אין קולט אדים מעל האי. תוספת זאת תשרה למטבח שלכם לא רק יופי אלא גם ייחודיות שכן זוהי אופציה שניתן לבצע רק במטבחים בעלי אי ומעטים בוחרים בה בארץ למרות הפופולאריות שלה באירופה וארה"ב.

1 COMMENT

  1. שלום, המאמר שכתבתם מעניין מאוד והתמונה של המטבח ששמתם יפיפיה.
    אשמח לדעת מאיפה המנורות המדהימות האלה, אני רוצה לקנות כאלה מנורות במתנה להורים שלי שעברו לא מזמן לדירה חדשה.
    תוכלו לברר לי בבקשה מאיזה חנות הם, מי המעצב שלהם ואיפה אפשר לקנות אותן?
    בברכה,
    אילה

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here