שיש למטבח – הסוגים השונים

0
3147
שיש למטבח - הסוגים השונים

יש שמחשיבים את המטבח כחדר עבודה – ניתן לעבוד בו על הכנת האוכל כמו גם לשבת בו לישיבות משפחתיות. למרות שנראה כי איכות מוצרי החשמל היא החשובה ביותר וכי שאר האלמנטים במטבח הם עיצוביים – אין זה נכון. משטח העבודה הוא אחד האלמנטים החשובים ביותר שכן הוא "סופג" את רוב ההתרחשויות במקום. בבחירת שיש למטבח יש להתחשב לא רק בגודל אלא גם בעיצוב שלו ובשימושיות שלו במטבח. אולם גם בחירה במשטח יפה מאוד שנשרט ונסדק בקלות יתרה ולא ניתן לנקות אותו יהיה טעות. משטחי ברזל מיוחדים מאוד אולם לא מאוד עמידים בעוד משטחי אבן קיסר עמידים מאוד אך לרוב מעוצבים בצורה סטנדרטית .טווח המחירים משתנה גם הוא לא רק בהתאם לגודל המשטח אלא לחומרים ממנו הוא עשוי. אבן קיסר יקרה יותר מאבן מקומית, משטחי פירולב יקרים יותר מנירוסטה ועוד. לפני שאתם בוחרים כדאי לשקול את היתרונות ובחסרונות של כל חומר מהחומרים המוצאים היום בשוק. מה טיב עמידתו בלחות ומים? כמה קל לנקות אותו? אילו חומרים חדשים לשוק ומאילו ניתן לרכוש את העיצובים היפים ביותר?

להלן פירוט של חומרים שיכולים לשמש אתכם בבחירת משטחי עבודה:

משטחים אקריליים

קוריאן – משטחי ציפוי קשיח ובלתי חדיר עשוים פולימר אקרילי והידראט אלומינה. משטחי קוריאן מתאימים מאוד לציפוי משטחי עבודה במטבחים ובחדרי אמבטיה. משטחי קוריאן הנם משטחים בלתי חדירים ובעלי גמישות המאפשרת לעצבם בצורות שונות ולהרכיבם לרהיטים שונים.

משטחי האבן טבעיים

שיש למטבח – השיש הינו בעל מראה שניתן לתאר במילה אחת כאצילי. למרבה הפלא הוא מאוד רך ונוח לעיבוד. על כן ניתן להשיג עיצובים מגוונים וצבעוניים למשטחי שיש. חסרונו העיקרי נובע מהעובדה כי הוא מכיל הרבה מאוד גיר?. תרכובות המכילות גיר רגישות מאוד לכתמים, חומרי ניקוי וחומצות. ניקוי של שיש חייב להיעשות בעדינות יחסית , תוך שימוש בכמות סבירה של מים בכדי שלא יחלחלו לתוך החומר ועם חומרי ניקוי מותאמים לדבר.

משטח גרניט

שיש גרניט הגרניט הוא סלע ויחד עם אבנים דומות הוא היה לחומר הסטנדרטי בו השתמשו לבניית מטבחי בתים בישראל. הוא דומה ביתרונותיו וחסרונותיו לשיש – הוא רך וגמיש, יתרון בפן העיצובי אך רך מאוד מה שגורם לסדיקה ושריטות בקלות, חסרון. גם את הגרניט יש לנקות בעדינות וללא כימיקאלים וחומצות קשות.

שיש גרניט למטבח

אוניקס – צורה גבישית של המינראל קווארץ. ?האוניקס הוא חומר חזק מאוד. ישנם סוגים שונים של אוניקס ובבחירת משטחי מטבח כדאי לוודא כי לא בוחרים תרכובת המכילה אחוז קווארץ נמוך ואחוז גיר גבוהה. ככל שאחוז הגיר נמוך יותר כך קל יותר להתאים חומרי ניקוי למשטח. משטחים בעלי ריכוז קוורץ גבוה עמידים לא רק למשקל וחום אלא גם לחומרים כימיים.

אבן מקומית – אבנים שונות המצויות בארץ היו משמשות קבלנים מקום המדינה ועד שנות ה – 60 כאשר ייבוא חומרים מחו"ל שנועדו למשטחי עבודה החל לפרוח. אבנים מקומיות יחסית זולות אולם לא תמיד האיכות שלהם גבוהה דיה בכדי לשמש לאריכות ימי המשטח. בכדי לנקות משטח מאבן טבעית יש להשתמש בחומרים אשר מיועדים במיוחד לאבן בה בחרתם להשתמש.

שילובים

אבן קיסר – זהו פיתוח מוצר ישראלי כפי שניתן להבין גם משמו של החומר. משטחי שיש אבן קיסר מורכבים מקוורץ טבעי בשילוב עם פוליאסטר ופיגמנטים. הקווארץ מעניק לחומר את החזקה והעמידות שלו. משטחים עשויים אבני קיסר? אינם רגישים לחומצות כמו גם לכימיקלים. אבן הקיסר גם אטומה לחלוטין? לנוזלים, היא ?איננה נשרטת ואינה מקבלת כתמים. מסיבות אלה בדיוק זהו חומר מאוד נפוץ למשטחי שיש למטבחים. בגלל היותו מוצר ארץ ישראלי – בארץ העלויות שלו נמוכות יחסית למקומות אחרים בעולם. ניתן לנקות אבן קיסר בקלות יתרה – מתוקף היות החומר יחסית אחיד ומאוד עמיד הוא מתמודד בצורה טובה גם עם חומרי ניקוי.

אבן קיסר

סיליסטון

סיליסטון – חומר זה מורכב גם הוא מתכולה גבוהה של קוורץ טבעי. הקוורץ מעניק לו? את החוזק האופייני של מינראל זה. ? עמידות משטחי סיילסטון גבוהה מאוד בעיקר לשחיקה, כך שלא כל תנועת סכין תשאיר את סימניה על המשטח. החומר מוצע בצבעים שונים אשר ברובם סטנדרטיים. יתרון גדול מאוד של החומר הינו בכך שהוא נחשב לידידותי מאוד לא רק למשתמש אלא גם לסביבה. פיתוחים חדשים אף מבטיחים כי החומר הוא אנטי בקטריאלי – יתרון גדול מאוד בטבח. הסיבה כי חומר הוא אנטי בקטריאלי תמונה בכך שהוא לא אוגר מים ולכלוך בקלות – על כן גם ניתן לנקות אותו לעיתים יותר רחוקות.

קוריאן – הקוריאן הינו משטח בציפוי קשיח. הוא משמש בעיקר לציפוי משטחי עבודה במטבחים. החומר מיוצר בשלוש מידות עובי סטנדארטיות – 6 מ"מ, 12 מ"מ, 19 מ"מ. כאשר קוריאן משמש כמשטח עבודה הוא מונח בדרך כלל על גבי MDF , חומר המשמש כמשטח בסיס בכדי ליצור משטח עבה יותר. החומר מאוד ידידותי לסביבה ועל כן מי שמודעות ירוקה חשובה לו – מומלץ שישתמש בחומר זה. המשטח יחסית קל לניקוי אולם כדאי לבחור בחומרי ניקוי אשר במידה ויחלחלו לשכבת ה – MDF התחתית לא יפגמו אותה.

משטחי עץ ודמוי עץ

משטחי עץ טבעי – למי שבוחר בעיצוב במטבח בסגנון כפרי או פרובנסיאלי – משטחי עבודה מעץ מהווים את הפתרון העיצובי המושלם. היתרון בשימוש בעץ הוא ללא כל ספק הדקורטיביות – אין כמו עץ טבעי להענקת תחושת עושר טבעית לחלל. הבעיה עם משטחים מעץ טבעי, לא משנה מה טיב או סוג העץ עצמו עצים סופגים מים, מתנפחים בקלות ונסדקים כתוצאה מכך. לא פשוט לנקות משטחי עץ ויש לרכוש חומרים מיוחדים לדבר. כמו כן בגלל הרגישות למים יש להיזהר בשטיפה יתרה של המטבח.

בוצ

משטחי בוצר בלוק – משטחי עץ מסיבים המשמשים כמשטח עבודה מטבחי. משטח מסוג זה נראה ומרגיש כמו קרש חיתוך גדולה מעץ. למרות המראה אין להשתמש בו כמשטח חיתוך שכן הוא יכול להישרט ולהיהרס. משטחי הבוצר בלוק עשויים מעץ טבעי מלא ועל כן הם נראים כמו גם נהרסים בהתאם. העץ כמובן משוך בשכבות של לכות אשר אמורות למונע חדירת לחות ורטיבות למשטח, אולם יש לשמור עליו היטב ולנהוג איתו בעדינות בכל זאת. כמובן שכמו עם עץ רגיל גם לבלאי יש חן משל עצמו אולם מומלץ מדי פעם לתת למשטח ידי ליטוש קל ולחדש את שכבת הלכה. לכה מאוד רגישה לכימיקאלים וחומצות ועל כן יש לבחור בקפידה את חומרי הניקוי בהם אתם בוחרים להשתמש.

משטחי ברזל ודמוי ברזל

משטחי נירוסטה – המילה נירוסטה היא הקיצור הגרמני של פלדת אל – חלד. היתרונות של פלדת על חלד על ברזל הוא ברור – בעוד ברזל מחליד ביתר קלות, כתוצאה מתהליך כימי של היחשפות לאוויר ובעיקר למים, נירוסטה לא סובלת מתגובה מסוג זה. הנירוסטה נחשבת לחומר מצויין ששורד ארוכות והבלאי שלו מאוד נמוך. לרוב היא משמשת למשטחי עבודה מסביב לכיור והעיצוב הוא כהמשך ישיר לכיור – שגם הוא יכול להיות עשוי נירוסטה. חסרונה הבולט של הנירוסטה הוא הרגישות שלה לחומצות. אלה יכולות לעיתים לגרום ליצירה של שקעים קטנים וגדולים כאחד. נירוסטה מאוד קלה לניקוי – כמעט כל כת עובר בניגוב מטלית קל.

משטחי ברזל – משטחים אלא מאוד נדירים ולא שימושיים במטבח. הבחירה בהם היא נטו דקורטיבית. ברזל לרוב משמש במטבחים מסחריים בסביבה בעלת חשיפה לחום גבוהה לפרקי זמן ממושכים. קשה מאוד לתחזק משטחי ברזל שכן הם דורשים ניקוי יסודי בחומרים ספציפיים מאוד.

לקריאה נוספת על סוגי שיש למטבח וקבלת ייעוץ והכוונה מהמומחים בתחום צרו קשר עם אנצ'ה – טבעי שזה שיש במספר 04-6442238.

שיש למטבחים של אנצ'ה

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here